moja ulica moje chwaszczyno m

Cykl spotkań “MOJA ULICA, MOJE CHWASZCZYNO!” za nami – czas na podsumowanie!

Na drugą połowę czerwca zaplanowaliśmy cykl spotkań z mieszkańcami Chwaszczyna. Była to wspólna inicjatywa Sołtysa, Rady Sołeckiej i Radnych Gminnych. Naszym zamierzeniem było zorganizowanie spotkań w różnych lokalizacjach na terenie Chwaszczyna tak aby dotrzeć bezpośrednio do mieszkańców. W sumie 6 dni poświęciliśmy aby porozmawiać o ważnych sprawach lokalnych oraz całego Chwaszczyna. Jest to pionierskie przedsięwzięcie, które zamierzamy kontynuować. Pierwsze podsumowanie pokazuje, że pomysł był trafiony.

Łącznie w spotkaniach wzięło udział 241 osób – tylu mieszkańców wpisało się na listy obecności. Niektórzy stwierdzą, że to niewiele jak na całą miejscowość Chwaszczyno ale z drugiej strony to przynajmniej 100% więcej niż na najliczniejszych zebraniach wiejskich. Choćby z tego względu spotkania w zaproponowanej formule warto kontynuować. Zebraliśmy łącznie 123 uwag i sugestii, którymi w ocenie mieszkańców należy się zająć. Część ze zgłaszanych spraw udało się wyjaśnić na miejscu jednak zdecydowana większość powinna mieć swoją kontynuację. Zebrane postulaty podzielimy na kilka obszarów, które w zależności od ustalonych priorytetów będziemy starali się systematycznie wyjaśniać i realizować. Zdecydowanie najwięcej krytycznych opinii dotyczyło uregulowania własności oraz utwardzenia dróg, ograniczenia prędkości na utwardzonych i nieutwardzonych odcinkach, budowy infrastruktury w szczególności kanalizacyjnej i oświetleniowej. To zagadnienia raczej lokalne.

Zagadnień ogólnochwaszczyńskich było nieco mniej i dotyczyły głównie funkcjonowania sołeckich wodociągów, ośrodka zdrowia, budowy tras szybkiego ruchu na terenie i w sąsiedztwie Chwaszczyna, rewitalizacji pamiątkowego obeliska, estetyki i czystości w centrum miejscowości oraz wysokości nakładów inwestycyjnych dla naszej miejscowości w roku 2015 i w kolejnych latach.

Celem naszej inicjatywy było między innymi poznanie potrzeb mieszkańców aby właściwe ustalać priorytety przy zabieganiu o środki budżetowe czy przy zgłaszaniu przedsięwzięć w ramach funduszu sołeckiego. Ponadto zwróciliśmy się do mieszkańców aby w miarę możliwości włączali się w realizację wspólnych inicjatyw. Przykładów takiej współpracy jest coraz więcej dzięki czemu szybciej osiągamy zamierzony cel. W ostatnich latach to między innymi wykonane projekty oświetlenia rejonu Czarnych Błot i Rewerenda, kilka tysięcy płyt zakupionych przez mieszkańców, wykonany projekt remontu obeliska. Tym bardziej cieszy deklaracja mieszkańców ul. B. Prusa o chęci zakupu dodatkowych płyt YOMB, czy mieszkańców ul. Polnej w kwestii budowy osiedlowego placu zabaw, która padła już w trakcie spotkań. Pewnie to nie wszystkie inicjatywy oddolne, ze względu na fakt, że część mieszkańców zwraca się bezpośrednio do urzędu. Ze strony organizatorów na każdym spotkaniu deklarowaliśmy, że ze zdwojoną siła włączamy się w takie oddolne działania oraz staramy się podjąć i doprowadzić do końca każde rozpoczęte zadanie.

Przy tej okazji rozpoczęliśmy również zbieranie opinii na temat zagospodarowania działki gminnej przy ulicy Węglowej. Przypomnę, że w 2014 roku decyzją zebrania wiejskiego została przeznaczona kwota 15 000 zł ze środków funduszu sołeckiego na wykonanie koncepcji zagospodarowania tego terenu. Chcielibyśmy jak najlepiej wykorzystać ten teren dlatego zdecydowaliśmy się na dołączenie do kolejnej edycji akcji ‘Masz głos, Masz wybór’ aby wspólnie z koordynatorami zadania ‘Przestrzeń dla ludzi’ przeprowadzić diagnozę wśród mieszkańców czego tak naprawdę nam potrzeba. Dzięki wsparciu koordynatorki akcji Dorocie Michalskiej z Pracowni Zrównoważonego Rozwoju z Torunia przygotowaliśmy ankietę, którą każdy uczestnik spotkania mógł anonimowo wypełnić i zostawić po spotkaniu. Ankiet zebraliśmy sporo (ponad 200) dlatego na podsumowanie wyników będzie trzeba jeszcze poczekać. Oprócz dość formalnej ankiety zaproponowaliśmy udział w akcji ‘karteczkowej’ prosząc osoby obecne na spotkaniu aby puścili wodze fantazji i na dostępnej tablicy przyczepili karteczki dokańczając zadanie: „Pusty plan przy ulicy Węglowej (za giełdą) zamienię w … ”. Zgłoszone pomysły weźmiemy pod uwagę przy dalszych etapach procesu planowania w jakim kierunku zagospodarować gminne tereny wspólne w Chwaszczynie. Przy tej okazji z analizy przeprowadzonych ankiet dowiemy się również ilu mieszkańców naszego sołectwa zamierza korzystać z przejazdów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, jak ocenia działalność miejscowego ośrodka zdrowia oraz w jaki sposób chwaszczynianie chcą być informowani o istotnych wydarzeniach.

Podsumowując teraz po skończonym cyklu spotkań przyszedł czas na analizę wszystkich zgłoszonych spraw. Zostaną ustalone priorytety, jak i sposoby oraz możliwości ich rozwiązania. Pod koniec sierpnia zostanie zorganizowane wstępne spotkanie dotyczące podziału środków funduszu sołeckiego na rok 2016 i do tego czasu postaramy się zakończyć analizę zgłoszonych wątków i rozpocząć ich realizację.

Na koniec składamy serdeczne podziękowania, wszystkim zaangażowanym w jakiejkolwiek roli w realizacji przedmiotowego cyklu spotkań. Osobne podziękowania kierujemy w stronę właścicieli lokali, które były miejscem spotkań: Bar Ania (Czarne Błota), siedziba Firmy Malwa (Rewerenda), Arno Trade TOYOTA (Kaszubska Droga) oraz lokal Państwa Lorbeckich przy ul. B. Prusa.

 

Jolanta Wiercińska
Jacek Fopke
Mirosław Nowak