Oficjalna strona Rady Sołeckiej Chwaszczyna

Projekt ramowy statutu sołectwa Chwaszczyno z poprawkami naniesionymi na czerwono.

Michał Witt
Poprawki do konsultacji Urzędu Gminy Żukowo naniosła Rada Sołecka wraz z Sołtysem.

 

WZÓR RAMOWY

Statut Sołectwa Chwaszczyno

Rozdział 1.

Postanowienia ogólne

§ 1

Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:

1) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Żukowo,

2) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Sołectwa Chwaszczyno,

3) Sołectwie - należy przez to rozumieć Sołectwo Chwaszczyno,

4) Radzie Miejskiej – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Żukowie,

5) Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Gminy Żukowo.

Rozdział 2.

Nazwa, teren działania Sołectwa

§ 2

Wspólnota mieszkańców wsi Chwaszczyno stanowi sołectwo, którego nazwa brzmi: Sołectwo Chwaszczyno.

§ 3

1. Sołectwo położone jest w Gminie Żukowo i obejmuje obszar o powierzchni 1363,5616 ha.

2. Obszar Sołectwa określa mapa, stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.

3. Sołectwo jest jednostką pomocniczą Gminy Żukowo.

Rozdział 3.

Zadania Sołectwa i sposób ich realizacji

§ 4

1. Podstawowym celem utworzenia i działania Sołectwa jest zapewnienie jego mieszkańcom udziału w realizacji zadań Gminy.

2. Do zadań Sołectwa należy w szczególności:

1) zarządzanie i korzystanie z mienia przekazanego Sołectwu,

2) utrzymanie porządku i czystości w Sołectwie -- proszę wskazać źródło finansowania ???

3) współpraca z właściwymi jednostkami w zakresie ochrony zdrowia, pomocy społecznej, oświaty, kultury fizycznej, porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

4) kultywowanie tradycji kulturowych na terenie Sołectwa,

5) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze kulturalno-oświatowym, sportowym
i wypoczynkowym,

6) organizowanie pomocy sąsiedzkiej dla mieszkańców Sołectwa, w szczególności osób niepełnosprawnych oraz w podeszłym wieku - - co autor miał ma myśli ?, jakimi siłami i środkami to przedsięwzięcie ma wykonać Sołectwo ?

7) organizowanie wspólnych prac na rzecz Sołectwa,

8) zapobieganie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych na terenie Sołectwa - co autor miał ma myśli ?, jakimi siłami i środkami to przedsięwzięcie ma wykonać Sołectwo ?

9) podejmowanie inicjatyw i przedsięwzięć społecznych.

 

§ 5

Zadania określone w § 4 Statutu Sołectwo realizuje w szczególności poprzez:

1) podejmowanie uchwał w sprawach Sołectwa,

2) opiniowanie i konsultowanie spraw należących do zakresu działania Sołectwa,

3) występowanie z wnioskami i postulatami do Gminy w sprawach istotnych dla Sołectwa,

4) współpraca z organami Gminy przy organizacji konsultacji z mieszkańcami Gminy.

Rozdział 4.

Organizacja i zadania organów Sołectwa

§ 6

1. Organami Sołectwa są:

1) Zebranie Wiejskie jako organ uchwałodawczy,

2) Sołtys jako organ wykonawczy.

2. Podmiotem doradczym i opiniodawczym Sołtysa jest Rada Sołecka.

3. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej odpowiada kadencji Rady Miejskiej. W przypadku zmiany Sołtysa lub Rady Sołeckiej w trakcie kadencji, kadencja nowo wybranych upływa z końcem kadencji Rady Miejskiej.

4. Po upływie kadencji Sołtys wykonuje obowiązki do dnia wyboru nowego Sołtysa.

5. Przekazanie obowiązków pomiędzy ustępującym Sołtysem, a nowo wybranym następuje
w terminie 3 dni od daty wyborów w formie protokołu zdawczo – odbiorczego, przedkładanego niezwłocznie Burmistrzowi.

§ 7

1. Do kompetencji Zebrania Wiejskiego należy:

1) podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach pozostających w zakresie działania Sołectwa nie zastrzeżonych dla Sołtysa lub Rady Sołeckiej,

2) podejmowanie decyzji odnośnie dysponowania środkami pieniężnymi przeznaczonymi dla Sołectwa w budżecie Gminy,

3) upoważnianie Sołtysa do gospodarowania środkami, o których mowa w pkt 2 w ustalonym zakresie, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Sołeckiej - z wyjątkiem środków funduszu sołeckiego w rozumieniu ustawy o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2009 r., Nr 157, poz. 1241),

4) zatwierdzanie wniosków do budżetu Gminy,

5) opiniowanie przedstawionych przez Burmistrza projektów uchwał Rady Miejskiej, zarządzeń Burmistrza i innych aktów prawnych w sprawach istotnych dla Sołectwa.

2. Kopie protokołów, uchwały oraz inne akty podejmowane przez Zebranie Wiejskie, Przewodniczący Zebrania Wiejskiego przekazuje Burmistrzowi w terminie 7 dni od dnia Zebrania Wiejskiego.

§ 8

 

1. Prawo do udziału w Zebraniu Wiejskim mają mieszkańcy Sołectwa.

2. Osoby biorące udział w Zebraniu Wiejskim potwierdzają swoją obecność własnoręcznym podpisem na liście obecności sporządzonej przez Sołtysa, wyłożonej w miejscu Zebrania Wiejskiego.

3. Lista obecności stanowi podstawę do stwierdzenia prawomocności obrad, z zastrzeżeniem §13 ust. 4. – do wykreślenia.

§ 9

1. Zebranie Wiejskie, z zastrzeżeniem § 12 ust.2 niniejszego Statutu, zwołuje Sołtys:

1) z własnej inicjatywy,

2) na pisemny wniosek:

a) 15 mieszkańców Sołectwa posiadających czynne prawo wyborcze na jego terenie,

 

Wnioskujemy o zmianę zapisu na :

,,15 mieszkańców posiadających czynne prawo wyborcze ” , motywując to faktem że 15 mieszkańców może złożyć wniosek do podziału środków finansowych z funduszu sołeckiego, 15 może założyć stowarzyszenie, 15 może utworzyć komitet wyborczy wyborców zgodnie z nowym kodeksem wyborczym ( okręgi jednomandatowe )

Uważamy ten zapis za archaiczny, w Chwaszczynie 1/10 mieszkańców to 334 osoby / liczba mieszkańców Sołectwa Chwaszczyno – stan na 31 XII 2013 rok to liczba 3340 /

 

b) Rady Miejskiej,

c) Burmistrza,

w terminie 7 dni od dnia doręczenia wniosku.

2. Zebranie Wiejskie zwołuje Sołtys w zależności od potrzeb, nie rzadziej niż dwa razy w roku.

3. Termin i miejsce Zebrania Wiejskiego, Sołtys podaje do wiadomości publicznej w sposób zwyczajowo przyjęty w Sołectwie oraz rozplakatowanie na tablicy ogłoszeń nie później niż 7 dni przed zebraniem.

4. Zebranie Wiejskie prowadzi Przewodniczący Zebrania Wiejskiego, który zostaje wybrany
w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

5. Zebranie Wiejskie jest uprawnione do podejmowania uchwał przy obecności co najmniej 1/10 uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa – do wykreślenia.

6. Liczbę uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa określa Burmistrz na podstawie stałego rejestru wyborców, na 2 dni przed terminem Zebrania Wiejskiego.

7. W przypadku braku określonej w ust. 5 liczby uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa, Sołtys zwołuje drugie Zebranie Wiejskie, obejmujące ten sam porządek obrad, w tym samym dniu, po upływie 15 minut od pierwszego terminu Zebrania Wiejskiego – do wykreślenia.

8. W drugim terminie Zebranie Wiejskie jest uprawnione do podejmowania uchwał bez względu
na liczbę obecnych uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa – do wykreślenia.

10. Uchwały Zebrania Wiejskiego podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. Zwykła większość głosów oznacza, że liczba głosów „za” musi być większa od liczby głosów „przeciw”. Głosów „wstrzymujących się” nie bierze się pod uwagę. W przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw” decyduje głos Sołtysa.

11. Uchwały oraz inne dokumenty Zebrania Wiejskiego podpisuje Przewodniczący Zebrania Wiejskiego oraz Sołtys.

12. Zebrania Wiejskie są protokołowane. Protokół z Zebrania Wiejskiego podpisuje protokolant oraz Przewodniczący Zebrania Wiejskiego, z zastrzeżeniem § 13 ust.5.

13. Porządek obrad ustala Zebranie Wiejskie na podstawie projektu porządku obrad przedstawionego przez Sołtysa po konsultacji z Radą Sołecką, z zastrzeżeniem §12 ust.2 i 3.

§ 10

1. Do zadań Sołtysa należy w szczególności:

1) kierowanie bieżącymi sprawami Sołectwa i reprezentowanie Sołectwa na zewnątrz,

2) zwoływanie i organizowanie Zebrań Wiejskich,

3) wykonywanie uchwał Zebrania Wiejskiego,

4) organizowanie, koordynowanie inicjatyw, przedsięwzięć społecznych, w tym wspólnych prac, służących poprawie warunków życia mieszkańców w Sołectwie,

5) zwoływanie i prowadzenie posiedzeń Rady Sołeckiej,

6) występowanie z wnioskami dotyczącymi potrzeb Sołectwa i jego mieszkańców oraz prowadzenie działalności interwencyjnej w tym zakresie,

7) powiadamianie Przewodniczącego Rady Miejskiej i Burmistrza oraz radnych o terminie, miejscu i tematyce organizowanych Zebrań Wiejskich i posiedzeń Rad Sołeckich zgodnie z §105 Statutu Gminy Żukowo,

8) uczestniczenie w zebraniach sołtysów zwoływanych przez Burmistrza,

9) upowszechnianie wśród mieszkańców Sołectwa treści uchwał Rady Miejskiej, w szczególności zawierających przepisy prawa miejscowego oraz zarządzeń Burmistrza, jak również innych aktów poprzez

a) rozplakatowanie ich na tablicy ogłoszeń,

b) informowanie na stronie internetowej Sołectwa, jeżeli takową posiada,

c) podczas zebrań, spotkań i bieżących kontaktów z mieszkańcami.

10) na wniosek Burmistrza uczestniczenie z głosem doradczym przy odbiorze inwestycji, remontów i innych zadań wykonywanych przez Gminę na terenie Sołectwa,

11) składanie rocznych sprawozdań ze swojej działalności i działalności Rady Sołeckiej
na Zebraniu Wiejskim zwołanym w terminie do 30 kwietnia roku następnego; nie złożenie sprawozdania w terminie do 30 kwietnia jest równoznaczne ze zrzeczeniem się z tym dniem funkcji Sołtysa,

12) składanie sprawozdania za okres całej kadencji ze swojej działalności i Rady Sołeckiej
na Zebraniu Wiejskim zarządzonym w celu wyborów organów Sołectwa,

13) wykonywanie innych zadań z zakresu administracji publicznej powierzonych mu przepisami prawa.

§ 11

1. Rada Sołecka składa się od 4 do 7 osób.

2. Rada Sołecka wspomaga działalność Sołtysa i ma charakter opiniodawczo- doradczy.

3. Do zadań Rady Sołeckiej należy:

1) opracowywanie i przedkładanie Zebraniu Wiejskiemu projektów uchwał w sprawach Sołectwa,

2) opracowywanie i przedkładanie Zebraniu Wiejskiemu projektu wniosków do budżetu Gminy,

3) inicjowanie działań społecznie użytecznych dla Sołectwa i jego mieszkańców,

4) organizowanie wykonania uchwał Zebrania Wiejskiego,

5) inicjowanie i pomoc w organizacji imprez wiejskich (sołeckich), w szczególności w dziedzinie kultury, sportu, rekreacji i wypoczynku,

6) konsultowanie spraw przedstawionych przez Sołtysa.

4. Posiedzenia Rady Sołeckiej zwołuje Sołtys co najmniej raz na kwartał.

5.Posiedzenia Rady Sołeckiej i Sołtysa oraz ich decyzje są protokołowane. Protokół podpisują wszyscy obecni na posiedzeniu członkowie Rady Sołeckiej oraz Sołtys.

6. Decyzje Rady Sołeckiej oraz Sołtysa są podejmowane podczas zebrania zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. Zwykła większość głosów oznacza, że liczba głosów „za” musi być większa od liczby głosów „przeciw”. Głosów „wstrzymujących się” nie bierze się pod uwagę.
W przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw” decyduje głos Sołtysa.

Rozdział 5.

Zasady i tryb wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej

§ 12

1. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej na nową kadencję zarządza Rada Miejska w drodze uchwały, nie później niż na 6 miesięcy od daty wyboru Rady Miejskiej, określając miejsce i termin Zebrania Wiejskiego.

2. Obwieszczenie o miejscu i terminie Zebrania Wiejskiego zwołanego w celu wyborów wraz
z porządkiem obrad sporządza Burmistrz i podaje je do publicznej wiadomości, co najmniej
30 dni przed wyznaczoną datą wyborów.

3. Porządek obrad Zebrania Wiejskiego zwołanego w celu wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej powinien zawierać w szczególności:

1) otwarcie Zebrania Wiejskiego,

2) stwierdzenie quorum,

3) wybór Przewodniczącego Zebrania Wiejskiego,

4) złożenie przez Sołtysa sprawozdania z działalności Sołtysa i Rady Sołeckiej za okres całej kadencji,

5) wybór Komisji Skrutacyjnej,

6) zgłaszanie kandydatów na Sołtysa,

7) głosowanie tajne i wybór Sołtysa,

8) ogłoszenie wyników wyboru Sołtysa,

9) ustalenie liczby członków Rady Sołeckiej,

10) zgłaszanie kandydatów do Rady Sołeckiej

11) głosowanie tajne i wybór Rady Sołeckiej,

12) ogłoszenie wyników wyborów do Rady Sołeckiej,

13) wolne wnioski i zapytania.

4. Zebranie Wiejskie zwołane w celu wyborów Sołtysa i Rady Sołeckiej otwiera Burmistrz lub osoba przez niego upoważniona, który zarządza wybór Przewodniczącego Zebrania Wiejskiego prowadzącego Zebranie Wiejskie.

5. Zebranie Wiejskie wybiera Przewodniczącego Zebrania Wiejskiego w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów .

6. Przewodniczący Zebrania Wiejskiego nie może być osobą kandydującą na Sołtysa, członka Rady Sołeckiej lub członka Komisji Skrutacyjnej.

7. Sołtys oraz Rada Sołecka wybierani są na Zebraniu Wiejskim w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów przez stałych mieszkańców uprawnionych do głosowania.

§ 13

1. Prawo wybierania (czynne prawo wyborcze) i prawo wybieralności (bierne prawo wyborcze) mają stali mieszkańcy Sołectwa uprawnieni do głosowania w wyborach do Rady Miejskiej.

2. Listę osób uprawnionych do głosownia określa Burmistrz na podstawie stałego rejestru wyborców, na 2 dni przed terminem Zebrania Wiejskiego zwołanego w celu wyborów.

3. Osoby uprawnione do głosowania potwierdzają udział w zwołanym w celu wyborów Zebraniu Wiejskim własnoręcznym podpisem na liście osób uprawnionych do głosowania.

4. Lista osób uprawnionych do głosowania, o której mowa w ust.3, stanowi jednocześnie listę obecności mieszkańców Sołectwa, uczestniczących w Zebraniu Wiejskim. Lista obecności służy do stwierdzenia prawomocności obrad.

5. Protokół z przebiegu Zebrania Wiejskiego w celu wyborów podpisuje protokolant
i Przewodniczący Zebrania Wiejskiego.

6. Techniczno – organizacyjne warunki przeprowadzenia wyborów Sołtysa i Rady Sołeckiej zapewnia Burmistrz.

§ 14

1. Dla dokonania ważnego wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej wymagana jest obecność co najmniej 1/10 stałych mieszkańców Sołectwa uprawionych do głosowania, potwierdzona własnoręcznym podpisem na liście obecności, o której mowa w § 13 ust.   i 4, z zastrzeżeniem ust.3.

2. W przypadku braku określonej w ust. 1 liczby uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa, Burmistrz zwołuje drugie Zebranie Wiejskie, obejmujące ten sam porządek obrad, w tym samym dniu, po upływie 15 minut od pierwszego terminu Zebrania Wiejskiego.

3. Do wyborów Sołtysa i Rady Sołeckiej w drugim terminie Zebranie Wiejskie jest uprawnione bez względu na liczbę obecnych uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa –do wykreślenia.

§ 15

1. Zebranie Wiejskie wybiera 3-osobową Komisję Skrutacyjną w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, która przeprowadza wybory na Sołtysa i członków RadySołeckiej.

2. Członkiem Komisji Skrutacyjnej nie może być osoba kandydująca na Sołtysa, członka Rady Sołeckiej lub przewodniczącego Zebrania Wiejskiego.

3. Członkami Komisji Skrutacyjnej zostają kandydaci, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów.

4. Komisja Skrutacyjna wybiera ze swojego grona Przewodniczącego, który kieruje pracami Komisji.

5. Do zadań Komisji Skrutacyjnej należy:

1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów – każda zgłoszona osoba musi wyrazić zgodę na kandydowanie; zgłaszanie kandydatów odbywa się ustnie spośród kandydatów uczestniczących w Zebraniu Wiejskim,

2) zgłoszenie Zebraniu Wiejskiemu wniosku o zamknięcie listy kandydatów; wniosek podlega przegłosowaniu w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów,

3) sporządzenie kart do głosowania opatrzonych pieczątką Rady Miejskiej w Żukowie
i z wpisanymi w kolejności alfabetycznej nazwiskami kandydatów,

4) poinformowanie uczestników Zebrania Wiejskiego o:

a) prawie i obowiązku złożenia własnoręcznego podpisu na liście osób uprawnionych
do głosowania, o której mowa w § 13 ust.3 i 4,

b) liczbie sporządzonych kart do głosowania, która musi być zgodna z liczbą osób własnoręcznie podpisanych na liście osób uprawnionych do głosowania,

c) o sposobie głosowania i warunkach ważności głosu.

5) okazanie urny wyborczej Zebraniu Wiejskiemu celem stwierdzenia, że urna jest pusta oraz komisyjne zamknięcie urny i opieczętowanie jej pieczątką Rady Miejskiej; urna musi być ustawiona w miejscu widocznym dla uczestników Zebrania Wiejskiego,

6) przeprowadzenie tajnego głosowania:

a) odczytanie Zebraniu Wiejskiemu treści karty do głosowania,

b) wydawanie kart do głosowania osobom uprawnionym do głosowania,

c) ustalenie wyników głosowania i wyników wyborów,

d) sporządzenie protokołu z głosowania i wynikach wyborów, który zawierać powinien:

- skład osobowy komisji skrutacyjnej,

- liczbę osób uprawnionych do głosowania,

- liczbę osób uczestniczących w głosowaniu,

- liczbę sporządzonych kart do głosowania,

- liczbę wydanych kart do głosowania,

- liczbę kart niewykorzystanych,

- liczbę kart wyjętych z urny, w tym liczbę kart ważnych i liczbę kart nieważnych,

- liczbę kart ważnych z głosami nieważnymi,

- liczbę kart ważnych z głosami ważnymi,

- liczbę głosów ważnych z kart ważnych oddanych na poszczególnych kandydatów,

e) stwierdzenie dokonanego lub niedokonanego wyboru,

f) ogłoszenie wyników głosowania i wyników wyborów,

g) podpisanie protokołu przez członków Komisji Skrutacyjnej oraz Przewodniczącego Zebrania Wiejskiego zatwierdzającego prawidłowy przebieg wyborów zgodnie z postanowieniami niniejszego Statutu.

6. Karty do głosowania inne niż urzędowo ustalone lub nieopatrzone pieczątką nagłówkową Rady Miejskiej w Żukowie są kartami nieważnymi.

7. Kart do głosowania całkowicie przedartych na dwie lub więcej części nie bierze się pod uwagę przy obliczeniach.

8. Jeżeli liczba kart do głosowania wyjętych z urny jest mniejsza lub większa od liczby kart wydanych, Komisja Skrutacyjna w protokole podaje przypuszczalną przyczynę tej niezgodności.

9. Po zakończeniu wyborów karty do głosowania powinny być uporządkowane, zapakowane
i opieczętowane w oddzielne pakiety, osobno z przeprowadzonych wyborów Sołtysa i Rady Sołeckiej, według podziału na:

a) karty całkowicie przedarte,

b) karty niewykorzystane,

c) karty nieważne,

d) karty ważne z głosami nieważnymi,

e) karty ważne z głosami ważnymi.

10. Każdy pakiet winien być odpowiednio opisany i opieczętowany np. „Karty ważne z głosami nieważnymi – wybory Sołtysa” .

11. Wszystkie pakiety powinny być zapakowane w jedną paczkę, opisane „Karty
z przeprowadzonego głosowania w wyborach Sołtysa i do Rady Sołeckiej Sołectwa ………….”
i opieczętowane pieczątką nagłówkową Rady Miejskiej.

12. Komisja Skrutacyjna przekazuje w depozyt Burmistrzowi protokół z głosowania i wyników wyborów oraz pozostałe dokumenty z przeprowadzonego głosowania.

§ 16

W pierwszej kolejności przeprowadza się wybory Sołtysa, a w drugiej kolejności przeprowadza się wybory Rady Sołeckiej.

§ 17

1. Przy zgłoszeniu dwóch lub więcej kandydatów na Sołtysa głosowanie odbywa się na określonego kandydata, poprzez postawienie znaku „x” (dwie linie przecinające się w obrębie kratki) w kratce
z lewej strony obok nazwiska kandydata.

2. Za nieważny uznaje się głos, jeżeli na karcie do głosowania postawiono znak „x” w kratce
z lewej strony obok nazwiska więcej niż jednego kandydata lub nie postawiono znaku „x” w kratce z lewej strony obok nazwiska żadnego kandydata.

3. Za wybranego uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.

4. Jeżeli dwóch kandydatów otrzyma największą i równą liczbę głosów, niezwłocznie organizuje się i przeprowadza ponowne głosowanie celem dokonania wyboru spośród tych dwóch kandydatów. Przepis §15 Statutu stosuje się odpowiednio.

§18

1. Przy zgłoszeniu jednego kandydata na Sołtysa głosujący głosują na tego kandydata stawiając znak „x” ( dwie linie przecinające się w obrębie kratki) w kratce oznaczonej słowem „TAK” z lewej strony obok nazwiska kandydata.

2. Postawienie znaku „x” w kratce oznaczonej słowem „NIE” z lewej strony obok nazwiska kandydata oznacza, że jest to głos ważny oddany przeciwko wyborowi kandydata na Sołtysa.

3. Postawienie znaku „x” w obu kratkach albo nie postawienie znaku „x” w żadnej kratce powoduje nieważność głosu.

4. Kandydata uważa się za wybranego, jeżeli w głosowaniu liczba głosów „TAK” przewyższa liczbę głosów „NIE”.

5. Jeżeli liczba głosów na „NIE” przewyższa liczbę głosów na „TAK”, co oznacza niedokonanie wyboru, niezwłocznie organizuje się i przeprowadza ponowne głosowanie. Przepis §15 Statutu stosuje się odpowiednio.


§19

1. Głosowanie do Rady Sołeckiej odbywa się poprzez postawienie znaku „x” (dwie linie przecinające się w obrębie kratki) w kratce z lewej strony obok nazwiska kandydata, na tylu kandydatów, ilu członków Rady Sołeckiej jest wybieranych w Sołectwie.

2. Głosujący może głosować na mniejszą liczbę kandydatów aniżeli wynosi liczba członków Rady Sołeckiej wybieranych w Sołectwie.

3. Jeżeli na karcie do głosowania nie postanowiono żadnego znaku „x” w kratce z lewej strony obok nazwisk, to głos uważa się za nieważny.

4. Jeżeli na karcie do głosowania postawiono znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwisk większej liczby kandydatów niż wynosi liczba wybieranych członków Rady Sołeckiej, to taki głos uważa się za nieważny.

5. Na członków Rady Sołeckiej zostają wybrani kandydaci, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów.

6. Jeżeli dwóch lub więcej kandydatów otrzyma jednakową liczbę głosów, a nie wystarcza dla nich miejsc mandatowych, przeprowadza się ponowne głosowanie w części dotyczącej mandatów nieobsadzonych z udziałem jedynie kandydatów, którzy otrzymali największą i równą liczbę głosów. Przepis §15 Statutu stosuje się odpowiednio.

Rozdział 6.

Zasady i tryb odwoływania Sołtysa i Rady Sołeckiej

§ 20

1. Sołtys i członkowie Rady Sołeckiej mogą być przez Zebranie Wiejskie odwołani przed upływem kadencji w przypadku niewykonywania lub nienależytego wykonywania swoich obowiązków, naruszania postanowień Statutu, nie realizowania uchwał Zebrania Wiejskiego.

2. O odwołanie Sołtysa, członka Rady Sołeckiej lub całej Rady Sołeckiej może wystąpić:

a) Burmistrz,

b) grupa mieszkańców w liczbie odpowiadającej 1/20 uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa.

3. Wniosek o odwołanie kierowany jest do Rady Miejskiej i powinien zawierać uzasadnienie; wnioskom bez uzasadnienia nie nadaje się biegu.

4. W celu odwołania Sołtysa lub całej Rady Sołeckiej, Rada Miejska, w terminie 60 dni od dnia doręczenia wniosku, określa miejsce i termin Zebrania Wiejskiego oraz wzór karty do głosowania.

5. Odwołanie Sołtysa lub całej Rady Sołeckiej może nastąpić na zwołanym Zebraniu Wiejskim,
w głosowaniu tajnym przy zachowaniu quorum wymaganego dla ich wyboru.

6. Odwołanie z zajmowanych funkcji powinno być podjęte po wysłuchaniu zainteresowanych.

7. Odwołanie Sołtysa lub całej Rady Sołeckiej następuje w trybie i na zasadach określonych
w przepisach o ich wyborze.

8. Sołtys lub członkowie Rady Sołeckiej mogą w toku kadencji złożyć rezygnację z pełnionych funkcji. Rezygnację składa się Przewodniczącemu Rady Miejskiej.

Rozdział 7.

Zasady i tryb zarządzenia oraz przeprowadzenia wyborów przedterminowych

i uzupełniających Sołtysa i Rady Sołeckiej

§ 21

1. W przypadku odwołania lub rezygnacji z funkcji Sołtysa lub całej Rady Sołeckiej, Rada Miejska zarządza wybory przedterminowe, w terminie 30 dni licząc od dnia odwołania lub złożenia rezygnacji, z zastrzeżeniem ust. 3 Statutu.

2. Wybory przedterminowe Sołtysa lub całej Rady Sołeckiej przeprowadza się odpowiednio
w trybie i na zasadach określonych w przepisach o ich wyborze.

3. Wybory uzupełniające mające na celu uzupełnienie składu Rady Sołeckiej zwołuje Sołtys
w trybie i na zasadach określonych w §9 Statutu.

4. Nie przeprowadza się wyborów Sołtysa lub całej Rady Sołeckiej w przypadku, gdy
do zakończenia kadencji pozostało 6 miesięcy. Burmistrz na ten okres powierza obowiązki Sołtysa osobie wskazanej przez Radę Sołecką.

Rozdział 8.

Zasady i tryb wnoszenia protestów wyborczych

§ 22

1. Przeciwko ważności wyborów Sołtysa i Rady Sołeckiej może być wniesiony protest do Rady Miejskiej z powodu naruszenia przepisów Statutu dotyczących głosowania, ustalenia wyników głosowania lub wyników wyborów, mającego wpływ na wynik wyborów.

2. Protest, o którym mowa w ust.1, może wnieść osoba uprawniona do głosowania, która potwierdziła udział w zwołanym w celu wyborów Zebraniu Wiejskim własnoręcznym podpisem na liście osób uprawnionych do głosowania, w terminie siedmiu dni od dnia wyborów.

Rozdział 9.

Zasady gospodarowania mieniem i gospodarka finansowa Sołectwa

§ 23

1. Sołectwo może korzystać z przekazanych Sołectwu do korzystania składników mienia komunalnego i rozporządzać dochodami z tego źródła.

2. Sołectwu mogą być przekazane w szczególności:

1) nieruchomości,

2) inne składniki mienia komunalnego, np. stanowiące wyposażenie siedziby organów Sołectwa.

3. Przekazanie Sołectwu mienia komunalnego do korzystania następuje na podstawie protokołu przekazania sporządzonego przez Burmistrza oraz Sołtysa.

Rozdział 10.

Nadzór i kontrola nad działalnością organów Sołectwa

§ 24

1. Nadzór nad działalnością organów Sołectwa sprawuje Rada Miejska i Burmistrz na podstawie kryterium zgodności z prawem.

2. Rada Miejska sprawuje kontrolę poprzez Komisję Rewizyjną.

3. Burmistrz sprawuje nadzór i kontrolę osobiście lub przez upoważnione osoby działające
w imieniu Burmistrza.

4. Zakres kontroli może obejmować działalność Sołectwa pod względem legalności, gospodarności, celowości, rzetelności i efektywności.

5. Rada Miejska oraz Burmistrz mają prawo żądania niezbędnych informacji, danych i wyjaśnień oraz okazania dokumentów dotyczących funkcjonowania Sołectwa, a także uczestniczenia
w posiedzeniach organów Sołectwa.

Rozdział 11.

Postanowienia końcowe

§ 25

Traci moc uchwała Nr …/…/… Rady Miejskiej w Żukowie z dnia ……… w sprawie uchwalenia Statutu Sołectwa …….. (Dz. Urz. Woj. Pomorskiego...............................).

§ 26

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym

Województwa Pomorskiego.